Overtocht en verblijf in het klooster

30 augustus 2017 - Tosashimizu-shi, Japan

Met een veerboot uit de jaren 60 hebben we een overtocht gemaakt van 3 uur, over de pacific. Het was een roestige boot maar alles deed het. Er waren geen stoelen of banken om op te zitten, wel zitvakken waar je zonder schoenen op een tapijt kon zitten of liggen (slapen).

Op het nieuwe eiland Shikoku zijn we met de bus naar het boeddhistische klooster in Ashizuri gebracht, waar we hartelijk werden ontvangen door de priester, zijn vrouw en dochter.

Op de foto's zien jullie onze bijzondere kleding die je daar na het badderen draagt en onze slaapplek. We zijn vroeg onder de wol gegaan want om 06.00 uur werden we in de gebedsruimte verwacht om de dagopening bij te wonen. Na het ontbijt kregen we een rondleiding over het heiligdom en in de tempel mochten we in het heilige der heiligen. Dat is uitzonderlijk want zelfs pelgrims mogen daar niet komen.

Deze tempel maakt onderdeel uit van een pelgrimsroute 'Henro' die bestaat uit  88 tempels en dit was tempel 38. Veel pelgrims bezoeken alle tempels, bijvoorbeeld lopend (zo'n twee maanden doe je er dan over), maar je kan het ook per auto doen. Er zijn mensen die zich per taxi laten brengen. Je doet daar mee met de gebeden en haalt er een stempel. Stempels van alle tempels die je bezoekt kun je verzamelen. De Japanners hebben heel veel respect voor de pelgrims.

Rond een uur of negen in de ochtend (bloedheet!) hebben we gewandeld naar een uitzichtpunt waar we de oceaan goed konden zien. Er waren grote spinnen (formaat halve hand, ieuw...) maar gelukkig heeft onze reisleider niet gezegd dat ik er rakelings  langs liep. Verder nog een spinnennest gezien waar ik net overheen kon stappen. Tientallen babyspinnen kropen eruit. Jak!

Vervolgens een paar uur rijden naar een prachtig oud kasteel in Kochi en toen nog even door naar ons hotel in Takamatsu waar we tegen 17 uur aankwanen, na wat opfrissen kregen we een rondleiding door de stad waarna we wat zijn gaan eten.

Wat het eten betreft: de Japanners houden van zoet. Zelfs in een gebakken ei zit suiker. Het Japanse ontbijt is veelal een warm buffet met gefrituurd vlees en gebakken en rauwe vis. Groente is beperkt. En natuurlijk veel rijst en noodels, soort spaghetti. Vanavond hebben we samen in een burgertent gegeten, even wat anders.

Op het nieuws lazen we dat Noord-Korea een raket heeft afgeschoten die over het noordelijke eiland Hokkaido heeft gevlogen en toen in stukken is gebroken en in zee is gevallen. De Japanners zijn er behoorlijk boos over, en bang denk ik. Wij hebben niks gezien hier

1. Adri van Dijk:
    30 augustus 2017
    Dank voor jullie verslag weer; het lijkt me heel mooi om in zo'n andere (ook religieuze) sfeer en omgeving te zijn. Geniet er van! Overmorgen ga ik naar Schier voor 10 dagen en het zal dan niet mogelijk zijn om jullie teksten te lezen.Heb ik bij terugkomst nog wat te goed! Goede reis en hartelijk gegroet- Adri
  2. Pa en Ma:
    30 augustus 2017
    We lezen de verslagen met grote belangstelling en maken er uit op dat jullie voluit genieten, houden zo!
    Mooie sfeervolle foto's. h.groeten. Pa en Ma.
  3. Fred:
    30 augustus 2017
    Stempeltjes op een pelgrimsroute....klinkt bekend.