Japanse tuin en leuke weetjes

31 augustus 2017 - Takamatsu, Japan

We hebben foto's toegevoegd van ons bezoek aan de grootste Japanse landschapstuin van het land 'Ritsurin-tuin'  (ochtend) en uitzicht over de stad (middag).

Leuke weetjes:

- er zijn zo'n 5 verschillende geluidjes bij de oversteekplaats (zebrapaden) voor de voetgangers

- de Japanners zien er zeer verzorgd uit, met name de jonge vrouwen

- je ziet hier in de stad veel fietsers maar iedereen fietst op een laag frame en laag zadel, alsof ze op kinderfietsen rondrijden

- de scholieren dragen een uniform, voor de meisjes zijn 5 voorgeschreven kapsels toegestaan

- bij het reizen met het OV stap je achter in en voor uit, je betaalt bij het verlaten van de bus of levert dan je treinkaartje in

- de stad is erg schoon, je ziet geen zwerfafval

- honden en katten worden soms in een buggie rondgereden

- je groet elkaar door te buigen en je zegt: "konnichiwa"

- de ondergeschikte buigt als eerste. Dus bij de kassa buigt eerst de cassiere, daarna de klant. In een andere volgorde leidt tot chaos (je blijft aan het buigen, hihi)

- we hebben de was gedaan. In Japan wassen ze alles in koud water, met speciaal daarvoor bestemd wasmiddel

1. Adri van Dijk:
    31 augustus 2017
    Dank voor de mooie beelden en uitleg van de Japanse gewoonten. Wie buigt er bij jullie het eerst? Antoinette al vast hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Ik zal zien of ik op Schier op die dag Japans kan eten. Hartelijke groet, Adri
  2. Antoinette Marc:
    31 augustus 2017
    @adri bedankt, leuk! Geniet van je vakantie op Schiermonnikoog.
  3. Frans en Clara:
    31 augustus 2017
    Zulke mooie tuinen zijn hier niet!
    Mooie naaldbomen.
  4. Natasja:
    31 augustus 2017
    Mooie tuin! Viel me bij de andere foto's ook al op dat de tuinen heel verzorgd waren. Ik ben blij dat ze in Nederland je kapsel niet voor je bepalen.
  5. Monique:
    31 augustus 2017
    Prachtige foto's, leuk om te lezen wat jullie zien en beleven!
    Groetjes Monique
  6. Antoinette Marc:
    1 september 2017
    Dank voor jullie reacties. Leuk.
    @Natasja: in de stad is de grond erg duur. Er is maar weinig groen. Mensen hebben bij laagbouw misschien een klein bestraat plaatsje waar net een hele kleine auto op past. In het buitengebied hebben mensen vaak land bij het huis waar ze rijst op verbouwen maar ook daar weinig tuinen gezien. Is er groen dan is het erg netjes onderhouden.
  7. Klaartje:
    6 september 2017
    Dank voor je nieuwe link, Antoinette! Nu kan ik jullie weer volgen...! Lijkt me trouwens óók wel een hoogtepunt van de reis: de wàs doen in Japan!!! Ha! (graag een fotootje hiervan...) En al die katten en honden in de buggy? Dus dat ze in de pan belanden is gewoon een fabeltje? Of zorgen ze gewoon heel goed voor hun avondeten? Of was het toch China.....? (;))