Met de metro naar Pieter Breughel en Jeroen Bosch

3 september 2017 - Osaka, Japan

Gerard, onze groepsgenoot werkt in het Rotterdamse museum Boymans van Beuningen. Dit museum heeft beroemde schilderijen en beelden tijdelijk uitgeleend aan het Osaka national museum of art. Hij heeft geregeld dat we allemaal gratis naar de expositie konden met meesterstukken van Pieter Breughel (toren van Babel) en werken van Jeroen Bosch. Het was een bijzonder bezoek. Het e-mailtje met daarop de aankondiging dat een Nederlandse delegatie zou langs komen (wij dus) was niet aangekomen of niet gelezen maar we werden meteen hartelijk ontvangen. Ze deden niet moeilijk. Bijzonder was om ook christelijke kunst te zien staan en hangen, afbeeldingen van Maria (had je mooi gevonden, Fred), van Catharina van Alexandrie, van Jezus uiteraard en van Christoffel  (die in 1962 uit de heiligenkalender is gemikt, Tweede Vaticaans Concilie). Ook stonden er houten beelden van bisschoppen (volgens mij van o.a. Willibrord, met een kerk in zijn hand). Helaas mochten we niet fotograferen.

s Middags waren we vrij en konden we onze voeten wat rust gunnen, want de hele dag lopen we zo'n beetje. Morgen gaan we 2 uur reizen om een heel belangrijke tempel buiten de stad bekijken, volgens Marcel onze aardige reisleider een van de hoogtepunten van deze reis.

En we hebben weer wat foto's geplaatst met bijschrift.

Marc hoopt dadelijk via de liveblog nog wat mee te krijgen van de Formule 1. Dat leeft niet in Japan, wel was hier nieuws dat Oranje er met voetbal niets van gebakken heeft :-)

1. Klaartje:
    6 september 2017
    Wat ontzettend leuk van Gerard: Breughel zien in Osaka!