Lange snelle reis en Hakodate

6 september 2017 - Hakodate, Japan

Gisteren hebben we 1450 km gereisd met de Shinkansen, de hogesnelheidstrein van Japan. Een paar keer moesten we overstappen, gelukkig hebben we alle aansluitingen gehaald. 's ochtends op het station in Osaka is het gekkenhuis. Hoewel je netjes in een rechte rij en in volgorde van aankomst wacht tot je in de trein mag, er is geen limiet van hoeveel mensen er in de trein mogen. Er staan zelfs mannetjes op het perron die de mensenmassa in de trein nog even aanduwt tot er echt niemand meer in kan. Dit geldt voor de normale treinen, de shinkansen was comfortabel met gereserveerde plaatsen. Onderweg zagen we nog net het topje van de hoogste berg van Japan: Fuji. Helaas was het bewolkt dus de rest was niet te zien.

Rond etenstijd kwamen we in Hakodate aan. We verheugden ons op onze hotelkamer, even opfrissen en een handwasje doen maar de hotelkamer valt erg tegen. Het stinkt en de minibadkamer heeft veel schimmel. We hebben meteen geklaagd bij de reisleider, die ook al bij de organisatie had geklaagd. Gelukkig liggen de bedden goed en zijn we s avonds zo moe dat we wel in slaap vallen. We lopen per dag tussen de 10-15 km.

Vandaag hebben we Hakodate verkend. Voor het eerst kerken gezien en bezocht. In Japan zijn wel veel nepkerken voor Japanners die voor de show voor de kerk willen trouwen, er zijn hotels met een nepkerk,, waar dat kan. Maar op dit eikand dus echte kerken, je ziet hier wat Russische invloeden. We hebben een katholieke kerk en een orthodoxe kerk bezocht. Ook zijn we nog naar de vismarkt geweest. Hakodate vinden we verder niet echt bijzonder. Morgen reizen we gelukkig weer verder.

Nog wat leuke weetjes:

- In de shinkansentrein kan je de stoelen zelf omdraaien zodat je altijd vooruit rijdt.

- op tv zie je reclame voor afslankmiddelen, niet voor vrouwen maar voor mannen...

- eten in een restaurant is niet zo duur, je hebt al een warme maaltijd voor 8 euro. Een kop koffie of frisdrank is wel prijzig, daar betaal je zo 5 euro voor. Bij elke maaltijd krijg je gratis water met ijsblokjes.

- kinderen lopen in schooluniform, hier op het eiland in een soort matrozenpakje. In ieder geval dragen de meisjes altijd rokjes.

- in Japan wordt links gereden.

- we hebben een keer een probleempje met de lift gehad. Er stond aangeplakt max 11 personen. Wij met 6 man in de lift, wil het niet omhoog. Te zwaar. De Japanners zijn veel kleiner en lichter dan wij. We bleken al aan het maximum aantal kilo's te zitten.

1. Fred:
    6 september 2017
    Toch maar wat van dat afslankmiddel aanschaffen?